Klusbedrijf start-ups opzoek naar de volgende klus

Ben je net begonnen met het opzetten van een klusbedrijf maar kom je niet aan die jobs? Lees dan verder, want dit blog gaat over de acquisitie van klanten. Ik zal je alles uitleggen over hoe jij aan je klussen komt en wat je daarvoor het beste kan doen. Ik ben zelf niet thuis in de klusserswereld maar ik heb wel de nodige ervaring in acquisitie en er gelden hiervoor overal ongeveer dezelfde regels per branche. Acquisitie is het verwerven van nieuwe klanten en dus nieuwe klussen in dit geval. Werkspot is de eerste tip die ik geef! Maar later hierover meer.

Waar begin je de zoektocht?

Als eerst is het een goed idee om je klanten in kaart te brengen. Als je dit nog niet goed weet kan je het ook van de andere kant bekijken. Je kan namelijk eerst uiteenzetten wat jij allemaal kan. Welke klussen kan je aannemen en welke zijn nu (nog) te hoog gegrepen. Wees hier wel kritisch in want je wil de toekomstige klant zo goed mogelijk kunnen bedienen. Nu je hebt bepaald welke klussen jij kan uitvoeren, kan je bepalen wie je klanten zijn. Nu heb je dus bepaald wie je klanten zijn.

Klanten via werkspot

Je weet wie je klanten potentieel kunnen zijn, maar waar vind je die klanten en in welke regio ben jij actief? Met andere woorden: wat is je werkgebied?  Na het bepalen van je werkgebied kan je nu echt klanten gaan zoeken. Een handige tool hiervoor is werkspot. Werkspot is een website waar mensen met een klus een opdracht kunnen plaatsen voor klusbedrijven. Op deze manier een klusser reageren op een klus met een offerte en kan de opdrachtgever bepalen wie de klus mag klaren. Hier ga je dus actief reageren op opdrachten van potentiële klanten.

Reactief

Naast actief op zoek gaan is er ook passieve acquisitie. Je laat de klant naar jou toe komen. Maar hoe kan je dit bewerkstelligen? Nou bijvoorbeeld door reclame te maken. Je denkt nu dat reclame maken gigantisch duur is. Maar dit is niet in elk geval zo. Er zijn vele vormen van reclame maken. Goedkope vormen van reclame maken zijn: Mond-tot-mond, flyers, krantberichten en social media. Wat duurdere zijn zoekmachine advertenties(google) en radio reclames. Wanneer je in de regio bekender wordt zal je eerder online gevonden worden. Maar als je online gevonden wil worden zal je de online omgeving van je bedrijf goed moeten inrichten. Een eigen website leidt misschien niet direct tot nieuwe klanten, maar kan wel klanten doen bewegen om klant te worden! Het straalt namelijk wel professionaliteit uit wanneer een bedrijf een website heeft. Een website hoeft niet duur te zijn en kan redelijk makkelijk met eigen hand gemaakt worden.

Veel succes met het vinden van nieuwe klussen en ga ervoor!