Webshop marketing voor dummies

Dus, je hebt een startup. Daar komen natuurlijk allemaal nieuwe dingen bij kijken. Zoals hoe bewegen intern de informatiestromen? Wat komt er allemaal kijken bij bedrijfsvoering? Alles is nieuw. Als het nieuwe bedrijf dat je opgericht hebt een webshop is, heb ik goed nieuws voor je. In deze blog leg ik uit wat webshop marketing is en wat voor stappen het heeft, en wat het voor jouw startup kan betekenen. Heb je geen webshop, maar wil je alsnog beter gevonden worden online? Dan ben je ook gebaat bij het lezen.

Webshop marketing: wat houdt het in?

Webshop marketing is eigenlijk een parapluterm voor alle marketing activiteiten gerelateerd aan je webshop. Je voert ze voornamelijk online uit. Als je bijvoorbeeld een advertentie zou printen, dan zou dat reguliere marketing zijn omdat je het offline uitvoert. Webshop marketing is bedoeld om jouw webshop op wat voor manier dan ook van omzetverhoging te voorzien.

De webshop marketing stappen

Er zijn 4 stappen in het webshop marketing proces, en eigenlijk is dat proces cyclisch. Je gaat dus constant dezelfde stappen rond om het proces te perfectioneren. Stap 1 is een strategie uitdenken. Waar wil je naartoe met je webshop? Aan de hand daarvan stel je doelen op. Stap 2 is de dataverzameling stap. Je gaat naar al je data kijken om te zien waar de hiaten liggen. Je probeert een volledig beeld te krijgen van jouw eigen webshop. Stap 3 is de daadwerkelijke uitvoering van verbeteringsprocessen. Deze stap is heel breed. Denk aan organische posities verbeteren, AdWords, enzovoorts. Stap 4 is je website conversiegerichter maken. In stap 3 heb je als het goed is meer verkeer gekregen, dus nu kun je gaan kijken hoe je zorgt dat ze beter converteren. Stap 4 is retentiemarketing uitvoeren op klanten die op je site zijn geweest maar niets gekocht hebben. Daarna herhaal je het hele proces en begin je weer met je strategie aanpassen.

Webshop marketing brengt jouw startup hoger

Als jij je webshop marketing strategie goed bijstelt en uitvoert, zul je je omzet omhoog zien gaan. Het zal misschien een paar maanden duren voordat de resultaten zichtbaar zijn, maar dat is normaal. Weet je niet waar je moet beginnen met je webshop marketing? Heb je het bijvoorbeeld veel te druk met andere taken voor je startup, of net niet genoeg verstand van zaken? Besteed je webshop marketing dan uit. Op die manier hoef jij je handen niet vuil te maken en worden er toch nog resultaten behaald.