Begin je een nieuw bedrijfje? Overweeg een assistent!

Hoveniersbedrijf

Het is als start-up niet makkelijk. Je moet aan veel dingen denken. Naast het goed uitwerken van je idee, zal je je moeten verdiepen in het juridisch en administratief aspect. Hoe richt je een bedrijfje op? Wat heb je hier allemaal voor nodig en welke zaken, waarvan jij niet eens weet dat ze bestaan, zijn verplicht geregeld te hebben? Je hebt een analytische en kritische blik nodig om je start-up goed te laten lopen. Het kan verstandig zijn om daar wat hulp bij in te schakelen.  Ik ben een paar maanden geleden begonnen met mijn eigen hoveniersbedrijfje. Ik kluste daarvoor altijd al wat bij, maar besloot er nu echt mijn werk van te maken. Twee vrienden van mij die ook groene vingers hebben en wel geïnteresseerd waren, besloten te komen helpen. Een derde vriendin zocht een administratief bijbaantje, dus besloot de administratie op zich te nemen. Onze start-up was geboren!

Assistent

Een van de vaders was een prima boekhouder dus die hielp onze vriendin, en ze was pienter genoeg om zelf op te zoeken wat er verder op juridisch gebied moest gebeuren. Een assistent aannemen bij je nieuwe bedrijfje kan echt een geschenk uit de hemel zijn. Zij regelde onze afspraken, zorgde dat de facturatie soepel verliep en plande onze agenda in. Ze hield zelfs rekening met de afspraken die bij elkaar in de buurt waren zodat we zo efficiënt mogelijk konden werken. Zo bespaarde ze ons een hoop tijd en konden wij onszelf compleet focussen op onze acquisitie en werkelijke hovenier-werkzaamheden. Hoewel ze maar part-time werkt, is ze altijd beschikbaar om dingen snel op te lossen. En hoe handig zo een assistent onder sneltoets is, bleek vorige week maar weer.

Heldin

Wij mannen communiceren namelijk niet altijd even goed. We hebben het heel gezellig, maken zelden ruzie en genieten erg van ons werk, maar soms loopt er even iets mis. Zo ook toen we de tuin van een nieuwe klant leeg hadden gehaald. Met mijn kruiwagen vol liep ik naar de straat. Op dat moment ging er nog altijd geen belletje rinkelen. Toen besefte ik het: wie van ons zou eigenlijk de grofvuil container huren? Nou, als je het niet bespreekt, niemand dus. Stond ik dan met mijn kruiwagen. Snel onze vriendin gebeld, en ja hoor: binnen een paar uur was het geregeld. Hoe ze het doet begrijp ik nog steeds niet helemaal, maar ze zorgt er elke keer weer voor dat wij ons werk kunnen doen en daarom kunnen groeien. Dus of het nou je moeder, vader of lieve zusje is: schaam je niet om hulp te vragen voor je nieuwe bedrijfje. Het werkt!